Bu Blogda Ara

31 Temmuz 2016 Pazar

Evde tam tahıl bira yapımı için KAYNATMA KAZANI projesi

Evde bira yapma maceramı bugüne kadar hazır kitlerle sürdürürken, çekilen eziyetler az geldiğinden olacak, işi tam tahıldan üretime taşımaya karar verdim. Aslında "tam tahıl" ismi biraz yanıltıcı olabilir ama genelde hazır maltlar, şerbetçi otu ve maya ile yapılan üretime bu ad verilmiş. Kabaca tarif etmek gerekirse, maltlar belli bir sıcaklıkta (mesela 65-67˚C) bekletilip, malt içindeki şeker mayşeye (kazanda hazırlanan şerbetin adı bu) çıkarılır. Daha sonra maltlar süzülüp çıkarılır ve ardından mayşenin kaynaması sağlanır. 60-90 dakika sürecek bu işlem sırasında, içine istenen tatlara göre şerbetçiotları katılır.

Bira yapmak için sadece bunlar gerekir. 

Tüm bu işlemleri tek yerde yapacak elektrikli kaynatma kazanları yurt dışında satılmakta ama fiyatları oldukça yüksek. Bu yüzden ülkedeki imkanlar ile daha uygun fiyata böyle bir KAYNATMA KAZANI yapma projem oluştu.

Ana malzeme olarak elektrikle ısınan bir kazan gerekiyordu. Piyasadaki Çay Otomatlarını bu işe uyarlamak iyi bir fikirdi ve bunun üzerine piyasa araştırmasına giriştim. Aslında aklımda olan 36 litrelik bir kazandı ama piyasada bu boy çok daha ender bulunuyor ve fiyatları 22 litreliklere göre iki misli. Sıfır 22 litrelikler 200 TL civarı satılıyor ama projeyi ucuza halledebilme adına 2. el satış sitelerinde arayışa geçtim. 

 Hem az kullanış temiz, hem de uygun fiyatlı yakınımda buldum ve pazarlıklar sonunda aldım. Çay için üretilmiş olduğundan içinde ikinci bir bölüm ve iki ayrı musluğu vardı. İçindeki bölmeyi söküp ilerde belki şerbetçiotu eklemek için ayırdım. Dem musluğunu da krom kaplı küresel musluk ile değiştirdim. 

Bu arada içinde kullandığım tüm pirinç malzemeyi üzerinde var olabilecek kurşundan arındırmak için Peroksit ve Beyaz Sirke karışımı ile işlemden geçirdim. Musluk da krom kaplamalı bu arada. Kazanın üzerindeki orijinal su musluğunu ve su göstergesini bıraktım, su seviyesini görebilmek için. Belki bunu da ilerde iptal ederim, çok pratik değil çünkü.

Ayrıca orijinal musluklar biraz yüksekte olduğundan boşaltırken dipte sıvı kalacağını düşündüğümden, tam altta bir delik daha açıp 3. bir musluk taktım.

Maltı kazana koymak için torba kullanılabiliyor ama ben İnternet'te görmüş olduğum metal süzgeç türü bir şey yapmak istedim. Bunun için yine İnternet'ten uygun fiyatlı 28 cm çapında tabansız bir tencere aldım (kargo dahil 42 TL) ve tabanına özel matkap ile delikler açıp bir süzgeç oluşturdum. 
      
Süzgeç kazanın içine çok iyi oturuyordu ama kulpları nedeniyle biraz fazla yukarıda kalıyordu kanımca. 
  
Bu yüzden kulpları kesip, daha yukarıya kaynattırmaya karar verdim. Kesmek kolaydı da, kaynak için gaz altı kaynak yapan birilerini bulmam gerekti. 
           
Süzgeç içi için de ufak gözenekli bir filtre sistemi yapmak gerektiğinden, bunun için tavaların üstünde kullanılan yağ korumasını uyarladım. Filtreleme yetmez ise altına daha ince gözenekli kumaş koymayı düşünüyorum.
Sabit sıcaklıkta bekleme yaparken kazanın alt bölümünün sıcaklığı ile üst bölümünün sıcaklığı farklılık gösterdiğinden bir devridaim sistemi olması gerekeceğini de düşündüm ve ufak bir pompayı Çin'den sipariş ettim. Onu da kazan üstüne monte edince güzel kompakt bir yapı oluştu. Emiş tarafını gıdaya uygun silikon hortum ile musluğa bağladım, çıkış tarafındaki hortum da mayşeyi üstten maltların üstüne akıtacak.
 
Deneme sırasında kazan 15 litre suyu 25 dakikada 72˚C'ye çıkardı ve kendi termostatı ile rahatça sıcaklığı korudu. İmalat sırasında kaynama sonrası mayşenin hızlıca 25-30˚C'ye soğutulması gerektiğinden, bunun için de paslanmaz çelikten helezon soğutucu aldım. Matkaba bağlayacağım su pompası ile bunun da çok verimli işleyeceğini düşünüyorum.
Tahılları öğütmek için de bu öğütücüyü aldım, Amerikan mallarından aşağı kalır yanı yok bence.
Şimdi sıra ilk kez bu sistemi denemeye geldi. Biraz havalar serinlediğinde ilk denemeler yapılabilir ve sonuçları yine buradan yayınlayabilirim.

FİYAT LİSTESİ:
- Kaynatma Kazanı                               100 TL
- Tencere                                              42 TL
- Pompa                                                18 TL
- Filtre                                                  10 TL
- Musluklar, somumlar, conta vs.             50 TL
- Hortumlar ve kelepçeler                      20 TL
- Delme uçları, kaynak için benzin vs.     50 TL
- Termometre IKEA                                 25 TL
TOPLAM                                                325 TL


5 yorum:

  1. İyi günlerde kullan. Biran bol olsun. Güzel olmuş

    YanıtlaSil
  2. İyi günlerde kullan. Biran bol olsun. Güzel olmuş

    YanıtlaSil
  3. Paylaşım için teşekkürler. sonuçları 4 gözle bekliyoruz

    YanıtlaSil
  4. Merhaba soğutma için helezon bükülmüş boruyu nereden temin ettiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zafer Doğan imal ediyor. Buradan kendisi ile iletişime geçebilirsiniz:
      https://www.facebook.com/zaferdogan

      Sil